دیجیتال مارکتینگشبکه های اجتماعی

سایت یا شبکه های اجتماعی؟ (کدام بهتر است؟)

مقایسه کامل سایت و شبکه های اجتماعی

وقتی قصد دارید فعالیت یا کسب و کاری را شروع کنید، ممکن است ندانید که فعالیت در شبکه های اجتماعی اولویت دارد یا سایت؟

البته حدسمان این است که یکی از دلایل انتخاب شبکه های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم جهت شروع فعالیت، ساده تر بودن فعالیت داخل آن هاست. زیرا در شبکه های اجتماعی می توان به راحتی یک پیج ایجاد کرد و کانال ارتباطی ساخت. اما لابد این را هم تجربه کرده اید که جذب عضو در این شبکه ها کار چندان ساده ای نیست و با فرض جذب ممبر واقعی، محدودیت های زیادی در معرفی خدمات و فعالیت در این شبکه ها دارید. در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که داخل این شبکه ها دستتان اصلاً باز نیست.

برای شروع یک کسب و کار در اینترنت، دو انتخاب کلی دارید:

  • در شبکه های اجتماعی شامل اینستاگرام، تلگرام و… فعالیت کنید.
  • یک سایت طراحی کرده و خود را وابسته به هیچ شبکه ای نکنید.

هیچ تفاوتی ندارد که در چه زمینه ای مشغول به فعالیت هستید. تقریبا تمامی کسب و کارها قابلیت اینترنتی شدن دارند. کافیست کمی تامل کرده و بهترین ایده را در حیطه کاری خود انتخاب نمائید. اما موضوع بحث این صفحه در مورد ایده کسب و کار نیست. ما فرض کرده ایم شما ایده خود را انتخاب کرده اید و اکنون در انتخاب یک فضا جهت فعالیت تردید دارید.

پس در ادامه، در یک مقایسه به شما خواهیم گفت که انتخاب هر کدام از فضاها، یعنی شبکه های اجتماعی یا سایتها چه مزایا یا معایبی دارند. پس از اینکه از این موارد آگاه شوید، می توانید به راحتی تصمیم نهایی خود را بگیرید. ما همه چیز را به شما خواهیم گفت. تصمیم گیرنده نهایی شما هستید.

پیش از هر چیزی بهتر است ابتدا بگوییم که چرا لازم است کسب و کار سنتی خود را تبدیل به یک کسب و کار اینترنتی کنید.

اگر کسب و کاری دارید و هنوز آن را اینترنتی نکرده اید، بدانید که سهم بزرگی از بازار را از دست داده اید.

در یک کسب و کار سنتی، با این موارد درگیر هستید:

  • هزینه اداره کردن آن کسب و کار بالاست.
  • محدودیت خرید برای مشتری وجود دارد (یعنی خرید لازم است حتماً حضوری باشد).
  • لازم است وقت زیادی را صرف مدیریتش کنید (تقریبا  بیشتر ساعات شبانه روز را).
  • بازدید کمتری خواهید داشت.
  • میزان فروش محدودتر و اغلب کمتر است.

ممکن است اکنون این سوال برای شما مطرح شده باشد که: راه حل چیست؟

راه حل این است که کسب و کار خود را وارد فضای اینترنت کنید. با اینترنتی شدن کسب و کارتان، الزاماً نیازی نیست که کسب و کار سنتی خود را کنار بگذارید. به عنوان مثال در صورتیکه صاحب فروشگاهی هستید، نیازی نیست اقدام به فروش یا واگذاری آن فروشگاه کنید. کسب و کار اینترنتی به عنوان یک مکمل به شما کمک خواهد کرد که فروش خود را افزایش دهید.

حال که قصد داریم کسب و کار خود را اینترنتی کنیم، به بحث اصلی بر می گردیم. در شبکه های اجتماعی فعالیت کنیم یا سایت داشته باشیم؟

ما در اغلب مواقع داشتن یک سایت را ارجح می دانیم و آن را پیشنهاد می کنیم. چون:

  • هرگز نگران آن نخواهید بود که ممکن است فردا سایتتان فیلتر شود. اما فیلتر شدن شبکه های اجتماعی کماکان به گوشتان می رسد و در گذشته نیز شبکه های زیادی فیلتر شده اند و افراد زیادی نیز شغل خود را به همین دلیل از دست داده اند.
  • هر آنچه که تصور کنید در سایت قابل پیاده سازی است. این مورد در شبکه های اجتماعی محدود است و دستتان باز نیست.
  • سایت خود را می توانید با روش های مختلفی تبلیغ کنید و بازدیدکننده بگیرید (مانند قرار گرفتن در صفحه اول گوگل).
  • توسط سایت، یکبار خدمات و محصولاتتان را با تمامی توضیحات شرح می دهید و نیازی به شرح برای هر بازدیدکننده به صورت مجزا نیست. در شبکه های اجتماعی لازم است جداگانه به هر کاربر از ابتدا محصولاتتان را شرح دهید و این یک کار شدیداً کلافه کننده است.
  • برای پرداخت جهت خرید در سایت، نیازی به تحویل شماره کارت یا حساب نیست. پرداخت ها می توانند آنلاین انجام شوند، بدون اینکه نیاز به انجام کار خاصی از جانب شما باشد.
  • فروش در سایت در هر ساعت از شبانه روز امکان پذیر خواهد بود، اما در شبکه های اجتماعی برای فروش لازم است شماره کارت، حساب یا لینک پرداخت برای مشتری ارسال کنید و پس از پرداخت مشتری، صحت پرداخت را بررسی کنید.
  • توسط سایت می توانید رفتار مشتریان و بازدیدکنندگان خود را زیر نظر داشته باشید و در گذر زمان، با تحلیل داده ها، تجربه کاربر را بهبود دهید تا مشتریان بعدی خود را راضی تر نگه دارید. در حالیکه چنین اطلاعات جامعی تقریبا در هیچ شبکه اجتماعی قابل ارائه نیست.
  • آمار بازدید از سایت به طور کامل و دقیق در دسترس شماست، در حالیکه این آمار توسط شبکه های اجتماعی کاملا محدود ارائه می شود یا ممکن است ارائه نشود.
  • هزینه ها و سرمایه گذاری هایی که برای سایت صرف می کنید، اندوخته خواهد شد در حالیکه هزینه کردن برای شبکه های اجتماعی ممکن است به دلایل مختلف از بین برود. مانند بسته شدن پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، مسدود شدن سرویس و غیره.
  • و بسیاری از دلایل ریز و درشت دیگر…

این مواردی که گفته شد، مزیت های یک سایت نسبت به شبکه های اجتماعی است. این به آن معنا نیست که شبکه اجتماعی خوب نیست. بلکه می توانید از شبکه های اجتماعی در کنار سایت و به عنوان یک مکمل استفاده کنید.

شبکه های اجتماعی برای برندسازی و ایجاد تعامل بهتر و بیشتر و نزدیکتر با مخاطبان و مشتریان، بسیار مفید هستند.

به عنوان مثال خدمات یا محصولاتی را داخل سایتتان معرفی می کنید و دقیقا همان محصولات را در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام و… نیز تبلیغ می کنید. 

احتمالا اکنون به یک نتیجه قطعی رسیده باشید که کدام پلتفرم را برای فعالیت انتخاب کنید. اگر هنوز تردید دارید، با ما تماس بگیرید، تیم پشتیبانی سئوسل همواره آماده ارائه مشاوره می باشد.

در انتها چنانچه قصد طراحی سایت داشته باشید، می توانید با مراجعه به صفحه طراحی سایت که لینک آن در ادامه قرار گرفته است، اطلاعات لازم را به راحتی کسب کنید و بدانید که برای داشتن یک سایت باید از کجا شروع کنید و چقدر هزینه کنید.

در صورتی که قصد دارید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید، می توانید از خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی سئوسل بهره مند گردید.

مشاهده صفحه طراحی سایت

مشاهده صفحه مدیریت پیج اینستاگرام

دریافت مشاوره فعالیت در اینستاگرام

این صفحه شامل 2 دیدگاه می‌باشد.

  1. سلام
    ممنون از توضیحاتتون
    میتونیم از شما مشاوره تلفنی بگیریم؟

    1. سلام
      بله البته
      لطفاً با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۲۶۱۷ یا ۰۹۰۳۶۲۳۲۳۳۳ تماس بگیرید در خدمتتون هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *